Det behövs en barnmiljölag
Förskolor och skolor måste byggas bättre – för barnens skull!
Det gäller att göra rätt från början, för barn går inte i repris.
Därför behövs nu tvärprofessionell och multidisciplinär kompetens när förskolor och skolor ska byggas. Det gäller att ta hänsyn till barns behov, för kropp, sinnen och den känsliga hjärnan i utveckling. Och det gäller att göra konsekvensanalyser och förebyggande riskbedömningar utifrån ett barn- och elevhälsoperspektiv. (BARNverket, jan 2019)
Högre frånvaro i skolor med många elever
När det byggs nytt blir många skolor stora skolor. Det finns tydliga indikationer på att i stora skolor har fler elever en hög frånvaro. Denna artikel bygger på Prestationsprinsens rapport ”Skolans tomma stolar”. (BARNverket, mars 2018)
Aggie Öhman,
Författare till ”Skolans tomma stolar”
Debattör och verksamhetsutvecklare inom skola och ungas psykiska hälsa
2021
BARNverket om storförskola i Nordmaling SR Västerbotten 2021-07-01 (BV i massmedia)
Föräldraorganisation: Bygg för barnens behov, Svt 2021-04-21 (BV i massmedia)
2018
Högre frånvaro i skolor med många elever, BARNverket 2018-02-27
Malmö satsar på storförskolor, SR 2018-02-02
2017
2016
Städerna satsar på storförskolor, Lärarnas nyheter, Förskolan 2016-10-12
2015
”Storförskolor ett hot mot de minsta barnen”, Svd, 15-10-04
2014
För stora klasser i för små utrymmen - många barn mår dåligt - Bohuslänningen 2014-06-16